Hjem / Tjenester / Facebook Annonsering - iProspect

Facebook Annonsering

Større enn TV2 og VG

67% av norske nettbrukere er innom Facebook daglig. Ingen kommersielle medier i Norge når flere nordmenn. Det er heller ingen som er kjappere. Budskapet ditt kan være ute på minutter. Men det aller beste med Facebook er at du kan kommunisere svært målrettet. Det er sjeldent kostnadsefffektivt å rette annonsene dine mot alle.

facebook people

Fantastiske muligheter til demografisk segmentering.

Vi har fortalt Facebook hvor gamle vi er, hvilket kjønn vi har og hvor vi bor. I mange tilfeller også hvilken sivilstatus vi har og om vi har barn. Slik får du et suverent grunnlag for målrettet annonsering. En brudebutikk i Bergen kan velge å rette annonsene sine kun mot kvinner mellom 25 og 40 år som bor i Bergen og er forlovet.

Noen ganger har vi kanskje et budskap vi ønsker skal nå mange, men vi vil justere vinklingen litt for å sikre at det treffer best mulig. Kvinner og menn reagerer for eksempel ulikt på ulike bilder. Kanskje er det bare bildene i annonsen som skal variere avhengig av hvilket kjønn mottageren har. Her er iProspect tilgjengelig for å gi deg best mulig råd.

 

Enda bedre muligheter til segmentering basert på interesser

På Facebook forteller vi hvilket fotballag vi liker, om vi er interessert i mat og drikke og hvor vi jobber. Facebook vet svært mye om brukerne som vi kan benytte til å målrette annonsene godt. Skal du selge fotballturer til London kan et budskap rettes mot dem som liker Arsenal, et annet til Chelsea-supporterer.

 

Kommuniser kun til dine kunder

Hos Facebook kan du laste opp kundelisten din. Vi finner gjerne igjen 60-70% av kundene på Facebook ved hjelp av match på e-post adresse.  Slik kan du kommunisere kun til disse, eller kanskje du skal ha en kampanje som nettopp ikke skal vises til de som allerede er kunder. Da ekskluderer vi disse fra å se annonsen. Vi kan også drive remarketing via Facebook slik at de som har besøkt (utvalgte deler av) nettstedet ditt får se annonsene du ønsker. Ved hjelp av slik målrettet annonsering er Facebook for eksempel suveren til B2B-markedsføring.

 

Det holder ikke å ha mange ”likes”

Facebook har strammet inn hvor mange av tilhengerne sine en side når når den deler en nyhet. I gjennomsnitt er det da 16% av de som liker siden som ser nyheten. Da er det to veier å gå:

  • Vi må trene på å lage gode nyheter som når flest mulig gratis
  • Vi må putte på annonsestøtte

iProspect kan hjelpe deg med å gjøre begge deler riktig.

 

iProspect har lang Facebook erfaring

Vi har hjulpet kunder med Facebook-annonsering siden mars 2007. Gjennom vårt internasjonale nettverk har vi tilgang til alle nyheter Facebook lanserer (de kommer gjerne først på engelsk) og de riktige rådene til hva som fungerer i Norge.

Det kreves erfaring for å vite hvordan du skal skrive tekster, hvilke bilder du skal bruke, hvordan annonsene skal målrettes, hvilket annonsebudsjett som er rett og hvordan du skal måle effekten mest mulig hensiktsmessig.

Vi har svært tett kontakt med Facebook når det gjelder nyheter, trender og nye annonseformater. Vi har også tilgang til en del verktøy som vanlige annonsører ikke har tilgang til og som gjør det enklere å håndtere kampanjer med mange annonser.

 

Så hva kan vi gjøre for deg?

Vi kan gjøre alt du vil innen Facebook. Noen kunder låner oss bare litt til en workshop, for andre drifter vi Facebook siden fra a til å.  For de fleste håndterer vi selve annonseringen på Facebook mens kunden selv svarer på kundespørsmål som kommer her og planlegger hvilke nyheter som skal ut.

Vi er sterkt tilhengere av målbar og lønnsom annonsering. Mange kunder bistår vi derfor med måling, analyse og strategi for å velge rett nivå på Facebook-aktivitetene. For de fleste kundene våre har Facebook nå blitt som søk – det er ikke et spørsmål OM man skal være tilgjengelig der med HVORDAN og HVA som er riktig nivå på investeringene.

Ta kontakt for mer informasjon om hvordan vi kan hjelpe deg med Facebook-annonsering.