Hjem / Tjenester / Søkemotorannonsering (PPC), betalt søk - iProspect

Søkemotorannonsering (PPC)

Søkemotorannonsering blir ofte omtalt som PPC-annonsering (Pay Per Click Advertising) eller Google-annonsering. Disse annonsene vises øverst (og til høyre) i søketreffet i Google. Noe av det viktigste å vite om denne annonseringsformen er at du kun betaler når noen faktisk klikker på din annonse, ikke for selve visningen.

 

Søkemotorannonsering PPC

 

Slik fungerer søkemotorannonsering

Hvordan får du din annonse vist i Google? Kort fortalt avhenger dette av prisen du er villig til å betale pluss hvor relevant du er for det søket som har blitt gjort. Hver gang noen søker i Google foregår det en auksjon mellom annonsørene, og den som oppnår høyest score i Googles algoritmer havner øverst. Denne scoren er sammensatt av mange elementer, som; hvor relevant annonseteksten din er, hvor relevant landingssiden på din nettside er, klikkraten, historisk utvikling i kontoen og en rekke andre faktorer.

Hvilke søkeord ønsker du så å være synlig på? Her gjelder det å finne relevante nøkkelord som gjør at kundene finner deg når de “googler”. Her hjelper vi deg med å finne riktige ord og formuleringer. Vi setter opp flere kampanjer, slik at vi hele tiden kan sammenligne og forbedre, se hva som konverterer best og styre budsjettene slik at du når dine mål.

Ettersom annonsørene (dine konkurrenter) blir stadig flinkere, skaper dette behov for kontinuerlig forbedring av både annonser og nettside. Ofte kan små justeringer gi store utslag. En kompleks materie, og nettopp det som gjør søkemotormarkedsføring til et eget fagområde.

Les mer om:

Google Adwords – Googles annonseprogram, for både søk og innholdsnettverket

Yahoo Bing Network – Yahoo/Bings svar på Adwords

Søkemotoroptimalisering (SEO) - i tillegg til annonsering bør du jobbe med det organiske søketreffet

Landingssideoptimalisering – reduserer kostnaden av annonseringen og øker konverteringene. Vinn-vinn!

Søketrender 2014 – søkemotormarkedsførings uforløste potensial

Hva krever dette av deg – godt samarbeid er suksessfaktoren, og innspill fra deg som kunde er gull verdt.

 

6 gode grunner til at søk er smart

Søkemotorannonsering er uten tvil en effektiv og målrettet markedsføringsmetode, både alene og sammen med andre markedsaktiviteter. Fremdeles ikke overbevist? Se bare her:

  • Høy ROI på markedskronene. Det koster forholdsvis lite å annonsere i søkemotorene og du har alltid kontroll på hvilke kroner som gir effekt.
  • Unngå penger ut av vinduet. Du betaler ingenting om folk ikke klikker på annonsen, og du setter dagsbudsjett slik at du har komplett kontroll på kostnadene.
  • Fleksibilitet. Siden du får klikkdata realtime kan du raskt endre på kampanjen om du ser noe som ikke fungerer.
  • Rask tilgang til relevant trafikk. Det tar tid å komme høyt i det organiske søket, men med søkemotorannonsering kan du komme på førstesiden til Google i løpet av noen minutter.
  • Testing av budskap. Ved å teste ulikt innhold i søkemotorannonsering vil du fort se hvilke annonser og hvilke ord som får folk til å engasjere seg (klikke). Den kunnskapen kan overføres til annen kommunikasjon og øke effekten av denne.
  • Nå et større marked. Med PPC kan du ha hele verden som marked, på en mye mer kostnadseffektiv måte.

Søkemotorannonsering har også vist seg å ha effekt på merkevarekjennskap, men det våre kunder snakker mest om er at de gjennom å følge klikkene fra annonsene til handlekurven får en helt annen forståelse for kjøpsprosessen og mer penger på bunnlinja.

Ta kontakt med oss dersom du ønsker vår hjelp til søkemotorannonsering.