Hjem / Tjenester / Søkemotorannonsering (PPC) / Google AdWords - iProspect

Google AdWords

Google AdWords er annonseprogrammet til Google, som er den mest brukte søkemotoren i Norge med anslagsvis 90 % av søkemarkedet. AdWords annonsering deles hovedsakelig opp i to deler; AdWords for søk og AdWords for innholdsnettverket.

 

AdWords for søk

AdWords for søk er det de fleste forbinder med søkemotorannonsering (PPC) og innebærer kjøp av søkeord på Google og søkepartnere (eks Kvasir) som utløser annonsevisninger i søkeresultatene, over og til høyre for de organiske søkeresultatene. Kostnadsmodellen er kostnad per klikk (CPC). Hvilken plassering annonsen får avhenger av annonsens popularitet (klikkfrekvens/CTR), hvor høyt bud man har samt Google Quality Score, som er et mål for relevansen av søkeordene i forhold til annonsetekst og landingssidene i kampanjen.

 

AdWords for innholdsnettverket

Disse annonsene er plassert på nettsteder, portaler, blogger osv som har inngått avtale med Google. Annonsevisninger utløses av kontekstuelt innhold, altså teksten på nettstedet. Hvis teksten inneholder et av ordene i AdWords-kampanjen din så vil annonsen vises. Man kan velge kostnadsmodell, enten CPC (kostnad per klikk) eller CPM (kostnad per tusen visninger). Annonsene konkurrerer om visninger på samme måte som i søkenettverket, altså etter klikkrate, bud og Quality Score.

AdWords for søk er i mange tilfeller mer kostnadseffektivt enn innholdsnettverket og blir brukt hvis man har hovedfokus på ROI. AdWords for innholdsnettverket blir gjerne brukt hvis man har størst fokus på å drive trafikk til nettsiden. Begge kampanjene kan likevel være kostnadseffektive og begge kan også drive trafikk. Om det er mest hensiktsmessig å velge den ene fremfor den andre eller en kombinasjon kommer an på den enkeltes målsetninger med annonsekampanjen.

 

Sertifisert partner Google AdWords

PartnerBadge-HorizontaliProspect er sertifisert Google AdWords partner. Det betyr at våre ansatte har gjennomført to eller flere eksamener i regi av Google, og at vi innfrir andre krav satt av Google.

I iProspect jobber du bare med senior konsulenter, alle med flere års erfaring fra faget. Du skal vite at arbeidet ditt er i trygge hender når du bruker oss.

 

 

Dette kan vi gjøre for deg

Vi hjelper deg å sette opp kampanjer for å nå dine mål uansett hvilket fokus du har. Våre ansatte har Google AdWords sertifisering og mange års erfaring med AdWords kampanjer på tvers av bransjer og land. Vårt mål er å gi deg mest mulig valuta for pengene og sikre en positiv ROI. Noen av aktivitetene vi gjør for deg:

  • Strategi og budsjettering
  • Analyse av eksisterende kontoer
  • Oppsett av nye kontoer
  • Organisering og restrukturering av konto
  • Søkeordsanalyser og utvalg
  • Annonseproduksjon
  • Test av annonser og optimalisering
  • Test av landingssider og optimalisering (A/B-testing eller multivariat testing)
  • Drift og tilpasning til sesong og trender
  • Optimalisering for bedre kvalitetsscore og lavere CPC
  • Optimalisering på tvers av søk og innholdsnettverk
  • Optimalisering på tvers av ulike søkemotorer
  • Samkjøring med organisk søk
  • Samkjøring med andre offline/online markedsaktiviteter
  • Rapportering

Vi tar oss med andre ord av alt fra a til å, men jobber i tett samarbeid med din egen markedsavdeling og eventuelle andre byråer (mediebyrå, reklamebyrå, pr-byrå etc) for å samkjøre aktivitetene.

Ta kontakt med oss for mer informasjon.