Hjem / Vår verden / iProspect i pressen / 20 april 2012: Google vil få det tøft - iProspect

20 april 2012: Google vil få det tøft

20 april 2012: Google vil få det tøft (Kampanje.com)

 

Eksperter tror Google vil ta igjen TV 2, men målet om å bli tre-fire ganger større kan bli vanskeligere å nå. Kan være avhengig av en norsk YouTube-suksess.

 

Google Norge, med toppsjef Jan Grønbech i spissen, har satt seg et ambisiøst mål når de ikke bare vil bli større enn TV 2, men hele tre-fire ganger så stor.

- I Storbritannia er Google den største annonsebæreren med en faktor på tre til fire. Vi er altså tre-fire ganger større enn største tv-kanal. Mitt mål er å oppnå samme grad av suksess i Norge, men vi startet seks år etter UK, sier Jan Grønbech i det nyeste Teknisk Ukeblad.

Les mer: Google vil knuse TV 2

- Potensialet er ekstremt stort
Det er et stykke igjen. TV 2s reklameinntekter økte med 11,5 til 1.948 millioner kroner i 2011, noe som var opp 200 millioner kroner fra 1,74 milliarder kroner året før.

Omsetningen i Google i Norge i dag får Grønbech ikke lov til å snakke om, men det er velkjent i bransjen at Google Norway omsetter for over én milliard kroner i året eller tar rundt 90 prosent av søkemarkedet i Norge.

Administrerende direktør Magne Uppman i søkeselskapet iProspect understreker Googles enorme vekstpotensial.

- Jeg tenker nok som mange andre at det er et høyt mål Jan Grønbech har satt seg. Men samtidig er Google Adwords et produkt alle bedrifter i Norge potensielt kan – og de fleste bør – benytte seg av. Potensialet er så ekstremt stort, sier Uppman til Kampanje.

Kinkig
Han ser ingen grunner til at ikke søkemarkedet bør utvikle seg på samme måte som i Storbritannia, hvor Grønbech har hentet målet sitt fra.

- Det er ingen grunn til at søkemarkedet ikke skulle være på samme nivå i Norge som i for eksempel Storbritannia og USA. Vi ligger litt etter i modenhetssyklusen. Så er det kanskje andre medier som står spesielt sterkt i Norge og som konkurrerer om annonsørenes annonsebudsjetter, men det er et faktum at søk kommer til å få med seg mer av SMB-markedet (små og mellomstore virksomheter, red. anm). Vi ser også at de store kundene plutselig kan finne på å doble markedsbudsjettene sine på søk fra ett år til et annet.

- Men har du tro på at Google kan bli tre-fire ganger så store som TV 2?

- Det er et spørsmål som er kinkig å svare på. Jeg tror det blir veldig tøft. Jeg er ganske sikker på at Google blir den største mediekanalen i Norge i løpet av noen år, men tre-fire ganger så stor som TV 2 blir tøffere.

- Avhengig av YouTube
Også direktør for digitale medier i Mediacom, Erik Kristiansen, tror det kan bli vanskelig for Google å nå Grønbechs mål. Det vil i stor grad være avhengig av hvordan en lansering av en norsk versjon av YouTube forløper seg, ifølge Kristiansen.

- Det er en veldig offensiv satsing når vi vet at søk øker med 30 til 40 prosent i året. Det vil altså ta en del år. Men det er klart at når YouTube kommer til Norge, og dersom det blir den suksessen vi tror det kan bli, vil Google ha to store kanaler de kan vokse på. Jeg tror ikke søk alene vil komme opp i åtte milliarder kroner.

- Hva er vekstpotensialet til TV 2?

- Jeg tror tv som vi kjenner det i dag vil bremse opp og vi vil få en helt annen distribusjon av tv-program via nettet. Da spørs det hvilken posisjon TV 2 får der og hvordan de vil klare å vokse innen det. Slik stillingen er i dag, med to milliarder på TV 2 og én milliard på Google, tror jeg mer på at Google vil ta innpå og kanskje ta igjen TV 2, men ikke at de blir tre-fire ganger så stor.

Skrevet av: Dag Robert Jerijervi