Hjem / Vår verden / iProspect i pressen / 22. oktober 2010: Herremagasinet Alfa, en liten speiderjente på søk - iProspect

22. oktober 2010: Herremagasinet Alfa, en liten speiderjente på søk

22. oktober 2010: Herremagasinet Alfa – en liten speiderjente på søk (Kampanje.com)

Magnus Rønningen utnyttet all PR i media rundt lanseringen av Alfa dårlig, skriver Maarten Berge i dette innlegget.

Magnus Rønningen og co har fått mye ros for all PR rundt lanseringen av herremagasinet Alfa, men utnyttelsen av all trafikk som oppsto i søkemotorene i samme tidsrom kan ikke sies å fortjene like mye kudos.

Grafen viser søketrenden etter Alfa-relaterte søkeord i Google før og etter lansering. Det er to dager som skiller seg ut. Den 27. september gjengir norske medier nyheten fra første utgave av Alfa om at norske soldater i Afghanistan synes ”Krig er bedre enn sex”. Den andre toppen viser dagen for lanseringen av Alfa 1. oktober.

Samme dag som lanseringen tenkte jeg som så mange andre at jeg skulle sjekke ut Alfa på nett. Jeg Googlet ”alfa magasin” og fikk meg en stor overraskelse i søkeresultatet. Mediebyrået Carat ligger på toppen med en notis av nykommeren i bladhylla! Etter flere søk som ”alfa blad” og ”magasinet alfa” fant jeg ikke noen offisiell hjemmeside. Søk etter ”alfa” viser alfa.no en side om fritidsko på toppen av søkeresultatet. I ettertid har jeg funnet Alfas hjemmeside alfamag.no på side 7 i magasinet.

Grafen er hentet ut fra webanalysen til søsterbyrået vårt Carat, og den viser hopp i trafikken på carat.no på de samme dagene med økt søkevolum i Google relatert til Alfa og Rønningen.

Webanalysen inneholder flere hundre variasjoner av Alfa-søkefraser som de besøkende brukte for å nå notisen på carat.no. Antall besøk for notisen er i tusentall. Trafikken var derimot av noe ymse kvalitet. Gjennomsnittstiden de besøkende brukte på artikkelen var skarve 24 sekunder og hele 85% bounce rate (Andelen av de som gikk inn på artikkelen forsvant fra nettstedet etterpå). Dette er langt fra snittet på carat.no. Det skyldes nok i all hovedsak at de besøkende søkte etter den offisielle Alfa-siden alfamag.no, muligens på jakt etter info om bladet, lettkledde damer, reportasjer eller best av alt et abonnement?

I 2010 så kan man jo lure på hvorfor Alfa valgte å ignorere alle disse søkerne? Er det en glipp eller et bevisst valg og ikke å annonsere for alfamag.no. Her kunne de fått abonnementer, fått folk til å melde seg på nyhetsbrev og gitt mer informasjon om det nye magasinet enn de gjør på alfamag.no nå. I stedet har aktuelle nettsteder som carat.no kuppet trafikken. Meningen med denne artikkelen er ikke å henge ut Alfa, men å synliggjøre hvor viktig søkemotorene kan være. Nesten alle PR- og reklameaktiviteter fører til økt aktivitet på søk og det bør man selvfølgelig utnytte. Jeg gleder meg til neste utgave. Kanskje Alfa igjen klarer å tapetsere media, og forhåpentligvis holder de da dørene åpne for alle som søker?

 

Skrevet av: Maarten Berge – iProspect