Hjem / Vår verden / iProspect i pressen / 23. februar 2012: - Konkurrerer om tredjeplass - iProspect

23. februar 2012: – Konkurrerer om tredjeplass

23. februar 2012: – Konkurrerer om tredjeplass (Kampanje.com)

Magne Uppman tror Schibsted og A-pressens nye annonse-allianse vil møte hard konkurranse fra Google og Facebook. – Det er ingen tvil om at Ada konkurrerer om de samme markedsbudsjettene.

Tidligere denne uken kunne Kampanje fortelle om Schibsteds planer for deres nye satsing på kontekstuell annonsering, Ada, i samarbeid med A-pressen og ABC Startsiden.

Med Ada kan mediegigantene tilby distribusjon på nettsteder som VG.no, Aftenposten.no og DN.no. Til sammen har annonsenettverket 10 milliarder sidevisninger årlig.

- Jeg tror det er feil å si at man skal slå Google. Vi skal ikke være en utfordrer til Google eller ta Google-budsjettet fra annonsørene. Det vi tilbyr er noe helt annet, sa daglig leder Bjørn Tveiten til Kampanje.

Les mer: Schibsted og A-pressen i annonse-allianse

Det mener Magne Uppman, administrerende direktør i søkeselskapet iProspect, er feil.

- Det er ingen tvil om at Ada konkurrerer om de samme markedsbudsjettene som Google gjør. Dette er heller ikke et nytt marked, for her går de inn og konkurrerer i et marked der Google har masse omsetning fra før, sier Uppman til Kampanje.

Kniver mot Facebook
Han anslår at markedet for søk beløper seg til 1,2 milliarder kroner i 2012, og at Google står for 85-90 prosent av omsetningen – i overkant av én milliard.

- Ti prosent av Googles omsetning kommer fra Googles displaynettverk, som er akkurat det samme som Ada nå prøver seg på – kontekstuelt plasserte annonser. Dette er definitivt ikke et nytt marked, sier han.

- I tillegg vet vi at kontekstuelt plasserte tekstannonser hovedsaklig er taktisk annonsering mer enn at det er merkevareannonsering. Det vil si at brukerne ønsker å få en direkte avkastning på sine investeringer. Der finner vi også Facebook, og da konkurrerer ikke bare Ada mot Google, de kniver også om de samme budsjettene som Facebook gjør.

- Distribusjonen er styrken
Han har likevel stor tro på at Ada kan lykkes i å ta en solid porsjon av markedet i Norge.

- Det er fullt mulig å tjene penger som en nummer tre-aktør, og det er først og fremst der konkurransen vil stå. Kontekstuell annonsering har omtrent samme veksttakt som søk for øvrig med 20-30 prosent. Dette er en del av annonsørenes markedsbudsjett som norske nettsteder i begrenset del har klart å ta en del av. Hvis noen kan lykkes med dette i Norge, så er det de to største mediekonsernene Schibsted og A-pressen til sammen. Jeg tror definitivt at det er plass til Ada i markedet.

Men de får hard konkurranse om tredjeplassen.

- Eniro satser tungt på dette med Scandinavian Ad Networks og Yahoo har også vært i dette markedet i mange år. Jeg tror det er begrenset hvor mange slike nettverk annonsører ønsker å forholde seg til.

- Hva er Adas styrke?

- Styrken er definitivt distribusjonen, men de må også få gode annonseplasseringer hos disse partnerne. De er nødt til å bli prioritert og er nødt til å gi effekt til kundene fra dag én. Google har lært opp markedet, så Ada kommer til dekket bord. Gir det ikke umiddelbar effekt, vil annonsørene gå ut igjen med én gang.

- Søk står sterkt
Selskapet iProspect føler selv på den eksplosive veksten i søkemotormarkedsføring.

- Vi er nå knappe 20 ansatte, men ansetter i takt med pågangen og regner med å være betraktelig flere i løpet av året, sier Uppman.

- Søk forventes å øke med 20 prosent i 2012, til tross for beskjedne vekstprognoser for reklamemarkedet generelt. Vi tror søk står enda sterkere i usikre tider fordi man så enkelt kan regne hjem hver eneste krone investert. Kundene våre investerer heller mer på søk enn å kutte denne kanalen, og det er nok andre mediekanaler som vil reduseres hvis noen må kutte inn på markedsbudsjettene, tror Uppman.

 

Skrevet av: Dag Robert Jerijervi