Hjem / Vår verden / iProspect i pressen / 29 august 2011: Katalogreklame faller på nett - iProspect

29 august 2011: Katalogreklame faller på nett

29 august 2011: Katalogreklame faller på nett (Kampanje.com)

Rubrikk og søk øker mest på nettet. Men for katalog var det et fall i reklameomsetningen på slutten av halvåret. Se de ferske halvårstallene til INMA her.

Pilene peker stadig oppover for internett. Før helgen kunne Kampanje fortelle at internettomsetningen på reklame var rekordhøy i sommer og i dag foreligger ferske halvårstall fra INMA og MBL Nettforum.

Etter første halvår 2011 ender den totale omsetningen på nett, inkludert søk og katalog, på nærmere 2,2 milliarder, en økning fra 1,9 milliarder sammenlignet med 1. halvår 2010. Dette tilsvarer en totalvekst på 11 prosent.

På merkevare isolert sett var veksten i første halvår i år på ti prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Merkevare har vokst til over 782 millioner kroner fra omtrent 709 millioner kroner.

Rubrikk og søk øker mest
Rubrikk og søk er imidlertid de kanalene som øker mest. Rubrikk har til sammenligning en vekst på 22 prosent og det har blitt omsatt rubrikkannonser for over 405 millioner kroner i første halvår i år. Dette gir den største prosentvise veksten innen de ulike kategoriene for nettannonsering.

- Den positive veksten vi så mot slutten av 2010 har definitivt fortsatt godt inn i 2011. Dette er også tendenser vi ser i resten av Europa hvor særlig displayannonsering for første gang på mange år har hatt en kraftig oppsving i 2010, kommenterer daglig leder i INMA, Anders Willstedt.

For første gang inkluderes nå også tall for søk og nettkatalog i INMAs halvårsrapport og disse tallene rapporteres inn per kvartal. Her kommer det frem at søk har hatt stor vekst så langt i 2011 med en økning på 16 prosent sammenlignet med første halvår i 2010. Omsetningen på søk endte dermed på rett over 427 millioner kroner.

- Dette er hyggelig vekst som stemmer godt overens med vår egen erfaring. Mange annonsører bruker mer penger på søk, både alene og i sammenheng med andre aktiviteter, og stadig flere oppdager hvor effektivt dette kan være som kanal. Jeg tror derfor vi kan forvente videre vekst i andre halvår og inn i 2012, sier Magne Uppman, daglig Leder i Aegis-byrået, iProspect.

Katalog faller
Nettkatalog har den minste veksten av de tre annonsekategoriene. Veksten her var på én prosent etter at det ble kjøpt katalogtjenester for 543 millioner kroner i første halvår i år. Isolert sett gikk katalog opp åtte prosent i første kvartal, men opplevde en nedgang på prosent i andre kvartal.

Men INMA kan til tross for nedgangen på katalog fortelle at Norge har en av de aller største markedsandelene for nettkatalog sammenlignet med våre Europeiske naboer.

Administrerende direktør Morten Algøy i katalogskjempen Eniro sier selskapet imidlertid har hatt vekst i løpet av årets seks første måneder.

- Vi er fornøyd med å ha vekst i omsetningen for internett fra første halvår i 2010 til første halvår i 2011. For øvrig opplever vi den største veksten i omsetning for Gule Sider på mobilen, hvor vi har hatt en vekst i bruken på 82 prosent det siste året, sier Algøy.

Lovende for høsten
INMA mener utsiktene er gode foran høsten.

- Høsten ser veldig lovende ut, og vi har fått mange positive signaler fra ulike deler av bransjen som forventer en fortsatt vekst for 2. halvår 2011, sier han.

Her ser du de ferske halvårstallene til INMA fordelt på enkeltkanaler og totalt:

Skrevet av: Knut Kristian Hauger