Hjem / Vår verden / Pressemeldinger / 26. juni 2012: Kjøp fra mobil øker med mer enn 140% - iProspect

26. juni 2012: Kjøp fra mobil øker med mer enn 140%

Kjøp fra mobil øker med mer enn 140%

En nordisk spørreundersøkelse fra det Aegis-eide performance marketing selskapet iProspect viser at forbrukeratferd på mobil er i rivende utvikling. Undersøkelsen, som er gjort for 6. året på rad, tar for seg ulike aspekter ved hvordan vi bruker internett i forbindelse med kjøp av varer og tjenester.

iProspect, som har 1300 ansatte i mer enn 40 land, er i Norge mest kjent som spesialister på søkemotoroptimalisering og Google-annonsering. Hvert år gjennomfører de en nordisk undersøkelse blant 1600 nettbrukere for å avdekke hva som driver folk til å gjennomføre en handel på nett og blant resultatene i 2012 skiller mobil seg ut.

Hver fjerde handler fra mobil

Andelen av folk som handler fra mobil har økt fra 9% i 2011 til 22% i 2012, en økning på 144%.

- Mobilkjøp øker og øker. Det næringslivet også bør merke seg er at kun en tredjedel av forbrukerne mener nettsidene er tilpasset for mobilbruk. Her er det penger å tjene for fremoverlente virksomheter, forteller sjefen i iProspect Norge, Magne Uppman .

Mer bevisste forbrukere – krever helhetlig annonsering

iProspect har søkemotorer som spesialfelt og en stor del av undersøkelsen tar for seg hva som får folk til å google. Her viser undersøkelsen en stigning i alle kategorier bortsett fra radio. Det som utløser flest søk er annonser i print og når vi får anbefalinger av venner, men den største stigningen i utløste søk er ved TV-reklamer og butikkbesøk.

- Norske forbrukere blir mer og mer bevisste og sjekker  på nettet før de gjennomfører et kjøp. Derfor er det ekstremt viktig for virksomheter som vil lykkes å være tilstede i søkemotorene. Hvis du pøser på med annonsekroner i tradisjonelle media, men ikke er der når kundene søker, da jobber du i praksis for konkurrentene dine, advarer Uppman.

For å vite mer om undersøkelsen, kontakt Magne Uppman på telefon 905 47 285.